Vecka 35

Nu har vi varit på profylaxkursen som var en intensiv repititionskurs. Vi kände att vi ville gå igen för att förbereda oss mentalt och repetera lite av det man glömt bort. Förra gången födde vi med en Doula men denna gång är vi ensamma och det var vissa saker som jag kände att jag kunde falla tillbaka på Doulan förra gången och som jag denna gång känner att jag vill ha mer koll på själv. Sen fick vi och tid att prata ihop oss om förlossnngen jag och Jesper vilket känns superbra. Så nu lilla älsklingen därinne får du komma när du vill, nästan. Mamma måste packa upp de sista kartongerna som tar upp platsen där din babysitter och mjuklift ska stå. Samt ta hem de små puttinutti-kläderna som är hos svärföräldrarna. De som Vincent hade först, sedan kusin Pontus och som du nu ska ha. Här är vi ekonomiska och miljöförbättrare ;). Sedan ska jag också packa BB-väskan.

Tänk att du snart är här! Livet är fantastiskt <3

Gravid vecka 35

Barnet
Nu är barnet ungefär 45 centimeter långt. Du har säkert känt av att barnet hickar ibland. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig. Navelsträngen är generellt cirka 50 centimeter lång och tjock som en tumme.

Vikt 2 600 gram.

Mamma
Ditt totala fundusmått är nu ungefär 31-35 centimeter. Du har ökat minst elva till tretton kilo. Så här långt in i graviditeten brukar ledbanden och musklerna i korsryggen mjukas upp. Detta kan göra att du får ont i ryggen. Om värken är besvärande bör du prata med din barnmorska. Många känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker på överallt. Det är svårt att andas, sitta, stå och sova. Prata mycket med din partner så han eller hon förstår vad du går igenom. Nu står magen som högst för att snart sjunka ned lite. Då blir det lite lättare att andas igen. Det är lätt att bara fokusera på förlossningen, men kanske kan det vara dags att läsa på lite om amning och livet efter förlossningen.



Nu har jag gått 34+1 hela veckor och ör inne i vecka 35. Helt sjukt att det är normalt att föda redan från vecka 37+0. Det är om 3 veckor! 3 veckor är ingenting. Men jag tror fortfarande att bebis kommer den 26:e maj. Ska bli så spännande att se. Är inte ett dugg orolig inför förlossningen utan det känns bara jättekul och spännande. Har en sådan härlig känsla i kroppen just nu. Vi har flyttat och fått iordning det mesta. Det är vår och solen tittar fram då och då. Ju fort lillebror har kommit ut så startar pappadagar och semester för Jespers del vilket betyder att vi får mycket tid tillsammans hela familjen och att det är sommar!

(Har gått upp 3 kg totalt sedan inskrivning. Gick ner 6 kg i början och har gått upp 9 kg sedan dess. Så det ser ut som att jag kommer lyckas att hålla mig till 5 kg vilket är superbra!)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Oj vad det går undan, snart är det dags :-)

Vad härligt med den "sköna känslan" som infinner sig hos dig. Njut!

2010-04-12 @ 10:28:37
URL: http://taxingefamiljen.blogg.se/
Postat av: Linda

Gomorgon! Vad är doula?

Ja tänk att han snart är här;)Under hur lång tid kommer J att vara hemma med pappadagar och semester??;)

Ha en underbar dag! Ta hand om dig! Kramar

2010-04-13 @ 04:49:50
URL: http://lindalewander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0