Vecka 29


Gravid vecka 29

Barnet

Den här veckan är din bebis 26 cm från huvud till stjärt och 39 cm totalt. Den väger nu hela 1300 gram. Bebisen fortsätter att öppna och stänga ögonen inne i livmodern och kan urskilja siluetter av föremål, och även människor, om ljuset är det rätta. Bebisen rör sig mycket och du bör kunna känna många rörelser under dagen. Vissa rörelser bör vara återkommande, och om du tycker dig märka en minsking av fosterrörelserna kan du lägga dig ned och räkna. Du bör kunna känna din bebis röra sig ungefär 10 gånger per timma. Om du känner mycket färre än så så bör du kontakta MVC eller din läkare.

Forskning har visat att bebisen inte bara kan höra dig, utan också känna igen din röst, vilket bevisar att den redan kan lära sig, minnas och känna igen.
Barn som föds för tidigt kan vara mycket små, även om de bara kommer några få veckor för tidigt. Det beror på att mycket att tillväxten sker från nu fram till vecka 36, varefter den sjunker något igen. Pojkar väger vanligen något mer än flickor vid födseln. Födelsevikten ligger ofta mellan 3,2-3,5 kg, även om avvikelser inte är ovanliga.

Mamma

Livmodern är nu 9-10 cm ovanför din navel och din totala viktökning ligger sannolikt omkring 8,5-11 kg. Du kanske märker lite läckage av mjölk från brösten. Den mjölk som läcker nu är inte som den vanliga mjölken, utan innehåller mycket kalorier för bebisen under dess första dagar efter förlossningen, varefter den vanliga mjöken börjar produceras.




Nu går jag upp i vikt, 700 gram som jag skrev förut men igår hade jag gått ner 200 gram till. Så ett halvt kilo ungefär. Ligger fortfarande omkring -3 kg sedan inskrivningen. Tycker det är jätteskönt. Man känner sig tillräckligt stor på slutet ändå utan en massa extra vikt. Så jag är nöjd och äter bra!

Börjar få kramp i vaderna ibland, inte skönt! Igår var vi ute o gick en bit. Jag stannade nog 7-8 gånger och hade riktigt ont i livmodern. Vet inte om det var sammandragningar eller värkar men hade jag känt såhär om 10 veckor så hade jag garanterat trott att förlossningen var på G =/. Som tur var så gick det över!

Mjölk rinner det hela tiden kan inte ligga på sidan eller örja mig ner utan att det tokrinner. Så det blir nog dags att börja sova med BH och inlägg i dem snart.

Annars mår bebisen bra! Sparkar och buffar så hela magen rör sig :). Han är livlig nu och jag älskar det! Tänk att det inte ät så långt kvar tills vi får träffa dig lille gos. Om 3 veckor är det dags för ultraljud :D

Kommentarer
Postat av: Sara "Tiger" Andersson

Ååååh, vad myyysiigt! Jag vill ocksåå vara gravid. Njut Jessica, NJUT!

2010-03-01 @ 07:38:45
URL: http://tiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0