Vecka 21


Det är tur att jag har bloggen där jag skriver om graviditeten annars hade jag glömt bort vilken vecka jag är i. Det är verkligen så, har inte tid att tänka så mycket på att jag är gravid. Allt rullar på som vanligt förutom de små sparkarna jag får varje dag iofs. SKönt att jag känner nu varje dag så man får lite livstecken och så. Jesper är lite mer "med" den här gången och håller mer koll på vilken vecka det är och så. Han klappar magen ofta och pratar mer om hur det ska bli. Det är väl för att han förstår mer vad det är som kommer ut sen ;)
Har inte gått upp någonting i vikt än eller jag har gått upp några hundra gram men sen försvann dem och mer så sedan inskrivningen har jag gått ner 6 kg. Vet inte vad det beror på, kanske att jag slutade äta kvällsmacka och sedan väger ju inte barnet så mycket än. Sen har jag ju en liten vilding att springa efter här hemma och det gör väl sitt :)

I magen händer detta:

Barnet

Fostret har ännu inget underhudsfett. Det sväljer fostervatten och tränar därmed matsmältningsorganen. Fostret kissar i magen.

Tänderna börjar utvecklas nere i tandköttet. Fostret har hårväxt över hela kroppen men det faller av vid födseln. Antikroppar förs över från mamman till fostret.

Vikt 420 gram.

Mamma

Nu börjar en härlig tid. Magen syns väl, men är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har ofta gått över och diverse småkrämpor du kan drabbas av i slutet av graviditeten har inte börjat än.

Har du oroat dig för missfall så har troligtvis den oron minskat markant vid det här laget. Din viktökning ligger troligtvis någonstans mellan fyra och sju kilo.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0