Vecka 22



Idag går jag in i vecka 22 och jag säger det igen, tiden går såå fort. Usch har åkt på en del "biverkningar" av graviditeten nu. Typ förstoppning titt som tätt och är kissnödig heeela tiden. Men det är ju så det är. På torsdag ska jag iväg till barnmorskan och kolla symfus-måttet (mått mellan blygdbenet och livmoderns topp) och se om jag ligger på kurvan. Sen kollar hon nog blodsocker och förhoppningsvis får jag lyssna på hjärtat också :). Har känt av foglossning i några veckor nu och som tur är har den inte förvärrats men ont gör det då och då.

Barnet

Ögonlocken täcker hela ögat. Barnet är känsligt för beröring och flyttar sig om du buffar på det. Naglarna har vuxit ut och täcker fingertoppen.

Lungblåsorna utvecklas men är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln.

Vikt 510 gram.

Mamma

Hormonerna som förändras i din kropp kan göra så att tandköttet svullnar upp. Kom ihåg att sköta din tandhygien ordentligt.

Bäckenuppluckring kallas även symfyseolys eller foglossning. Bäckenlederna mjukas upp hos alla kvinnor under graviditeten. Det är en normal process för att utvidga bäckenet. En del kvinnor kan få smärtsamma besvär. När bäckenlederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. Ofta uppstår värk i korsryggen, ner i skinkorna eller från blygdbenet mot ljumskarna. Det finns hjälp att få. Prata med din barnmorska.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0