Vecka 40

En vecka kvaaar! Till BF alltså men bebis kan ju dyka upp innan ändå. Efter också... Idag har jag gått 39 fulla veckor och går in i vecka 40. DE två senaste kvällarna och nätterna har jag haft mycket förvärkar och trott att det är på G men sedan har det bara stannat av. Går dock runt med en molvärk i mage och rygg hela tiden så någonting händer ju i kroppen. Väntar bara på att jag ska få lite fler tecken så som att slemproppen börjar släppa eller så. Samtidigt vet man ju att det kan sätta igång så fort. Bara från ena timmen till den andra. Lite spännande och läskigt att jag snart ska föda barn igen och att det kan ske närsom.

Gravid vecka 40

Barnet

Nu är barnet helt utvecklat och redo att komma ut vilken sekund som helst. Trots detta kan barnet stanna kvar i två veckor till. De flesta barn föds på natten.

Barnet kan väga allt mellan 2,5 och 4,5 kilo och vara 46-55 centimeter långt. Nu är det trångt därinne.

Mamma
Har barnet inte kommit än? Känns det frustrerande? Ta det lugnt. Även om det känns omöjligt, försök fokusera på något annat än förlossningsdatumet. En graviditet varar allt från 37 fullgångna veckor + 0 dagar till 41 fullgångna veckor + 6 dagar. Passa på att vila och äta mycket kolhydrater innan förlossningen så kommer du att orka bättre. Sov, sov, sov eller vila om du inte kan sova! Du behöver alla krafter. Under det aktiva skedet av förlossningen gör du av med lika mycket kalorier som en maratonlöpare gör av med varje timme. Dessutom kanske du kommer vara vaken i ett dygn kring förlossningen.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Wiiiiieee! Snart är han här :)

Och det var ju typ igår du blev gravid.. Fan vad coolt haha



Det är konstaterat att jag är sämst på det här med gissningar men jag vill ändå gissa på att lillebrorsan kommer den 2 juni :)

2010-05-16 @ 16:59:22
URL: http://emeliegrahn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0